27 Σεπ 2011

Ο κόσμος της εργασίας το 2020

Tο μέλλον της εργασίας στην Ευρώπη, τον τρόπο με τον οποίο θα εργάζονται οι Ευρωπαίοι πολίτες και τις σχέσεις με τους εργοδότες τους, εξέτασε μεταξύ άλλων η έρευνα «Future Jobs» της Adecco. Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το Future Institute στη Γερμανία εκ μέρους του Ομίλου Adecco, δείχνει με ξεκάθαρο τρόπο πως ο εργασιακός κόσμος αλλάζει ριζικά και σε αυτή την αλλαγή τα δημογραφικά χαρακτηριστικά και η  παγκοσμιοποίηση έχουν πρωτεύοντα ρόλο.

Με βάση τα ευρήματα, στη σύγχρονη εποχή παρατηρείται στροφή προς πιο ευέλικτες μορφές απασχόλησης, τόσο σε σχέση με όσα προσφέρουν οι επιχειρήσεις, όσο και σε σχέση με τις επιθυμίες των εργαζομένων. Παράλληλα, τα σύμβολα που υποδηλώνουν υλική υπεροχή βρίσκονται όλο και λιγότερο στο επίκεντρο, καθώς ενισχύονται περισσότερο η ελευθερία, η αυτονομία, οι δημιουργικές επιλογές και το ευρύ δίκτυο.

Αυτοπεποίθηση στην επιλογή εργοδοτών

Ένα ακόμη χαρακτηριστικό των μελλοντικών εργαζομένων που επιδεικνύει η έρευνα, είναι τα ισχυρά εφόδια που διαθέτουν για την αγορά εργασίας. Έχουν συγκεντρώσει μεγάλυτερη εμπειρία, τόσο κατά τη διάρκεια του σχολείου όσο και των επόμενων σταδίων εκπαίδευσης, σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές. Διαθέτουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και είναι σε θέση να επιλέγουν και να αλλάζουν εργοδότες. Θέλουν να γνωρίζουν με ακρίβεια τα οφέλη και τα πιθανά μειονεκτήματα των εργοδοτών τους.

Για τους επιχειρηματικούς οργανισμούς όλα τα παράπανω σημαίνουν πως θα πρέπει να πείσουν τους εν δυνάμει εργαζόμενους, προσφέροντάς τους ευέλικτα ωράρια εργασίας, επιλογές για συνεχή εκπαίδευση και κατάρτιση, κοινωνική δέσμευση ή μπόνους βάσει της απόδοσης τους, κοινώς να είναι ελκυστικοί εργοδότες.

Relationship economy: δίκτυα

Σύμφωνα με την έρευνα, στο μέλλον πολλοί από τους εργαζόμενους δεν θα έχουν παρουσία στην «επίσημη» αγορά. Αντί της «παραδοσιακής» διαδικασίας, οι εργοδότες θα χρησιμοποιούν κανάλια δικτύωσης όπως εκδηλώσεις ή το Facebook για να γνωρίζουν και να «στρατολογούν» προσωπικό. Το μυστικό της επιτυχίας θα βρίσκεται στο χτίσιμο και τη διατήρηση καλών επαφών μέσω προγραμμάτων πρακτικής άσκησης, δίκτυα αποφοίτων ή κοινωνικά δίκτυα.

Επιπλέον στο εσωτερικό των οργανισμών θα δοθεί ιδιαίτερη σημασία στις προσωπικές επιθυμίες των εργαζομένων καθώς οι εργαζόμενοι δεν θα είναι «δεμένοι» με την επιχείρηση μέσω προκαθορισμένου πλάνου προσωπικής εξέλιξης ή κινήτρων όπως ισχύει έως σήμερα για την πλειοψηφία. Επιπλέον οι νέες γενιές είναι περισσότερο ανυπόμονες και λιγότερο πιστές – η αλλαγή εργοδότη μπορεί να αποτελεί μια  γρήγορη διαδικασία.

Lifestyles 2020: νέες αξίες – νέα μοντέλα

Η έρευνα του Future Institute καταδεικνύει το εξής: δεν αλλάζει μόνο ο εργασιακός κόσμος, αλλά οι αξίες, οι συμπεριφορές και οι συνήθειες. Στο μέλλον έξι τύποι εργαζομένων θα αντιπροσωπεύονται πιο έντονα:

- Οι «CommuniTeens», που έχουν μεγαλώσει στην ψηφιακή εποχή
- Οι «InBetweens» για τους οποίους η αλλαγή ζωής και αντικειμένου εργασίας αποτελεί μέρος της πορείας τους
- Οι «Young Globalists», για τους οποίους εργασία και καριέρα καθορίζουν την ταυτότητα τους
- Οι οικογένειες «Latte-Macchiato» που διατηρούν ένα βιώσιμο και ηδονιστικό τρόπο ζωής
- Οι «Greyhoppers» που παραμένουν ενεργοί πριν και μετά την συνταξιοδότηση και
- Οι «Silverpreneurs» οι οποίοι ξεκινούν νέα καριέρα καθώς μεγαλώνουν


Ο  Χρήστος Μισαηλίδης, Zone Director του Ομίλου Adecco στην Ανατολική Ευρώπη και στη Μέση Ανατολή καθώς και  Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου στην Ελλάδα, αναφερόμενος στα ευρήματα της έρευνας δήλωσε: «Η κρίση έχει επηρεάσει και την αγορά εργασίας στην Ελλάδα, καθιστώντας ακόμα πιο επιτακτική την ανάγκη για νέες πρακτικές στο χώρο εργασίας και συμπεριφορές οι οποίες αρμόζουν στην εποχή μας.  Η μελέτη καταδεικνύει κυρίως πως ο κόσμος της εργασίας γίνεται πιο ευέλικτος, και οι επιχειρησιακοί οργανισμοί καθώς και οι εργαζόμενοι θα πρέπει να είναι το ίδιο ευέλικτοι στο μέλλον. Η Adecco έχει ήδη προετοιμαστεί για αυτό, καθώς βλέπουμε τους εαυτούς μας σαν τους προσωπικούς συντρόφους καριέρας των εργαζομένων μας». 
 
Πηγή: advertising.gr