14 Μαρ 2012

Πτώση καταναλωτικής εμπιστοσύνης στην Ευρώπη

Μειωμένη σε όλες της ευρωπαϊκές χώρες παρουσιάζεται η καταναλωτική εμπιστοσύνη, σύμφωνα με τη Nielsen, ενώ τη μεγαλύτερη ανησυχία για το μέλλον, εμφανίζει στην Ελλάδα.
Με βάση τα στοιχεία της τελευταίας έρευνας Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης της Nielsen, ο παγκόσμιος δείκτης ανέβηκε κατά μία μονάδα, φτάνοντας τις 89. Στην Ευρώπη, όμως, η Καταναλωτική Εμπιστοσύνη μειώθηκε σε 24 από τις 27 χώρες, πέφτοντας για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια στις 71 μονάδες. «Οι δύσκολες οικονομικές συνθήκες στην Ευρώπη κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2011, αναζωπύρωσαν την ανασφάλεια και την απαισιοδοξία των καταναλωτών. Τα θετικά νέα έρχονται από τις δύο μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη, τις Η.Π.Α. και την Κίνα, οπού η καταναλωτική εμπιστοσύνη επανήλθε στα επίπεδα των αρχών του 2011», δήλωσε η Ματίνα Μπάδα, Περιφερειακή Διευθύντρια της Nielsen για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Στον δείκτη της Παγκόσμιας Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης της Nielsen, οι 100 μονάδες αποτελούν τη διαχωριστική γραμμή μεταξύ αισιοδοξίας και απαισιοδοξίας. Οι γεωγραφικές περιοχές της Ασίας/Ειρηνικού, της Μέσης Ανατολής και της Λατινικής Αμερικής βρίσκονται οριακά κάτω από τις 100 μονάδες, αποτελώντας τις πιο αισιόδοξες γεωγραφικές περιοχές του πλανήτη. Η Βόρεια Αμερική, βρίσκεται πιο χαμηλά με 84 μονάδες, αν και σημείωσε σημαντική αύξηση σε σχέση με το περασμένο τρίμηνο, ενώ η Ευρώπη με 71 μονάδες, συνεχίζει να είναι η  πιο απαισιόδοξη ήπειρος του πλανήτη.

Εννέα στις δέκα πιο αισιόδοξες χώρες προέρχονται από την Ασία/Ειρηνικό και Μέση Ανατολή, ενώ οκτώ στις δέκα πιο απαισιόδοξες προέρχονται από την Ευρώπη. Η Ινδία παραμένει εδώ και δύο χρόνια η πιο αισιόδοξη χώρα του πλανήτη, με την Καταναλωτική της Εμπιστοσύνη να βρίσκεται το τελευταίο τρίμηνο του 2011 στις 126 μονάδες, ενώ την ακολουθούν οι Φιλιππίνες και η Ινδονησία με 117. Στην αντίπερα όχθη, βρίσκονται αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, με προεξέχουσες την Ουγγαρία με 30 μονάδες, την Πορτογαλία με 36 μονάδες και την Ελλάδα με 41 μονάδες, στις οποίες η παρατεταμένη οικονομική ύφεση έχει επιφέρει τα υψηλότερα επίπεδα απαισιοδοξίας.

Σε ιστορικά χαμηλά ο δείκτης στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα, ο δείκτης Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης σημείωσε πτώση 10 μονάδων και έπεσε ξανά στα ιστορικά χαμηλότερα επίπεδα του. «Σχεδόν ολόκληρη η Ευρώπη βρίσκεται σε ύφεση, με αρκετές χώρες, όπως η Ελλάδα, να έχουν ήδη λάβει αυστηρά μέτρα λιτότητας και την Ευρωπαϊκή Ένωση να καλείται να αντιμετωπίσει τα προβλήματα δημοσιονομικού χρέους των μελών της. Το αρνητικό οικονομικό κλίμα της Ευρώπης δημιουργεί αβεβαιότητα και ανασφάλεια τόσο στους πολίτες, όσο και στις διεθνείς αγορές», δήλωσε η Ματίνα Μπάδα.

Πιο συγκεκριμένα, στην Ελλάδα, εννέα στους δέκα καταναλωτές θεωρούν πως η χώρα βρίσκεται σε ύφεση, ενώ εξίσου μεγάλο ποσοστό από αυτούς πιστεύει πως η κρίση θα παραταθεί και τους επόμενους μήνες που ακολουθούν. Η κατάσταση της οικονομίας αποτελεί τη μεγαλύτερη ανησυχία στην Ευρώπη, ενώ ανάμεσα στους Ευρωπαίους οι Έλληνες είναι οι πιο ανήσυχοι τόσο για την οικονομία (42%), όσο και για την εξασφάλιση ή διατήρηση της εργασίας τους (44%).

Παράλληλα, ένας στους τρεις Έλληνες, δηλώνει πως δεν του περισσεύουν καθόλου χρήματα, μετά την κάλυψη των βασικών του αναγκών. Συγχρόνως, το μεγαλύτερο ποσοστό όσων συνεχίζουν να διαθέτουν κάποια χρήματα τα χρησιμοποιεί για αποπληρωμή δανείων και πιστωτικών καρτών, με αποτέλεσμα ένα μικρό μόνο ποσοστό των διαθέσιμων χρημάτων να καταλήγει στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών, σε αντίθεση με την υπόλοιπη Ευρώπη που φαίνεται να ξοδεύει περισσότερο από ότι η Ελλάδα.

Σχεδόν το σύνολο των Ελλήνων (93%) αναγκάστηκε να αλλάξει τις αγοραστικές του συνήθειες εξαιτίας της συνεχιζόμενης κρίσης, με τη μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων να έχει μειώσει τα χρήματα που δαπανά για διασκέδαση εκτός σπιτιού (76%), για νέα ρούχα (70%), για φαγητό από έξω (67%) και για εκδρομές ή ταξίδια (60%). Εξίσου υψηλό ποσοστό, φαίνεται να στρέφεται σε φθηνότερα καταναλωτικά προϊόντα (68%), ώστε να καταφέρει να αντεπεξέλθει στις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες. Παράλληλα, αξίζει να σημειωθεί, πως το ποσοστό των Ελλήνων που λαμβάνει τα συγκεκριμένα μέτρα είναι αρκετά υψηλότερο από το αντίστοιχο ευρωπαϊκό.

Ταυτότητα της έρευνας

Η παγκόσμια, διαδικτυακή έρευνα της Nielsen για τη μέτρηση της Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης διεξήχθη από 23 Νοεμβρίου έως 9 Δεκεμβρίου 2011 σε 56 διαφορετικές χώρες, όπου συμμετείχαν πάνω από 31.000 καταναλωτές της Ευρώπης, της Ασίας, της Ωκεανίας, της Αμερικής και της Μέσης Ανατολής. Ο δείκτης Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης αποτυπώνει την γνώμη των καταναλωτών για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση, τις ανησυχίες τους, αλλά και τις προθέσεις τους για το μέλλον.


Πηγή: advertising.gr